Na stronie publikujemy ramowe zakresy tematów prac dyplomowych proponowanych przez pracowników Katedry. Nie wyczerpują one jednak wszystkich możliwych obszarów. W celu ustalenia indywidualnego tematu pracy prosimy o bezpośredni kontakt z wybranym promotorem. Wskazówką przy wyborze promotora mogą być zamieszczone informacje o obszarach jego zainteresowań naukowych.
dr hab. Agnieszka Barcik, prof. UBB
abarcik@ubb.edu.pl
Obszary zainteresowań naukowych: zarządzanie zgodnością (compliance), zarządzanie społecznie odpowiedzialne, zarządzanie kapitałem intelektualnym, prawne aspekty zarządzania przedsiębiorstwem, ład korporacyjny.
Tematy prac dla kierunku zarządzanie, studia pierwszego stopnia:
- System zarządzania zgodnością (compliance management system) jako element ładu korporacyjnego (rola compliance officerów we współczesnych organizacjach; znaczenie kultury organizacyjnej w skutecznym wdrażaniu programów compliance, etyka a compliance; wpływ leadershipu na efektywność systemów compliance).
- Zarządzanie i nadzór w spółkach handlowych.
- Prawne aspekty zarządzania przedsiębiorstwem (wpływ formy prawnej na sposób zarządzania przedsiębiorstwem / ryzyko prawne /odpowiedzialność menedżerską).
- Społeczna odpowiedzialność biznesu jako element strategii zarządzania organizacją (integracja działań CSR z celami strategicznymi przedsiębiorstwa; CSR wobec interesariuszy; ekologiczny wymiar CSR).
- Zarządzanie kapitałem intelektualnym (zarządzanie wiedzą jako element kapitału intelektualnego przedsiębiorstwa, AI a zarządzanie kapitałem intelektualnym).
Tematy prac dla kierunku zarządzanie, studia drugiego stopnia:
- System zarządzania zgodnością (compliance management system) a odpowiedzialność społeczna współczesnych organizacji – analiza spójności polityk i praktyk (rola compliance w realizacji celów zrównoważonego rozwoju; integracja systemów compliance z polityką ESG; wykorzystanie narzędzi cyfrowych (AI, big data) w systemach compliance – badanie poziomu wdrożeń i efektywności).
- Whistleblowing i raportowanie nieprawidłowości w organizacji.
- Modele zarządzania w handlowych spółkach osobowych/kapitałowych (koncepcja corporate governance w spółkach handlowych; rola rady nadzorczej w procesie kontroli zarządu spółki kapitałowej).
- Zarządzanie społecznie odpowiedzialne (społeczna odpowiedzialność w modelach biznesowych zorientowanych na zysk i na cel społeczny (for-profit vs. social enterprise); raportowanie ESG – analiza zgodności działań społecznych i środowiskowych; zarządzanie społecznie odpowiedzialne w sektorze publicznym i NGO.
- Własność intelektualna i jej rola w budowaniu kapitału intelektualnego przedsiębiorstwa (własność intelektualna a zarządzanie wiedzą w przedsiębiorstwie – relacja między ochroną a innowacją; know-how jako nieformalna własność intelektualna – zarządzanie wiedzą cichą; wpływ prawa autorskiego na rozwój kapitału intelektualnego w organizacjach kreatywnych w aspekcie AI).
dr inż. Grzegorz Biesok
gbiesok@ubb.edu.pl
Obszary zainteresowań naukowych: zarządzanie jakością, zarzadzanie procesami, metody i narzędzia zarządzania, relacje organizacji z klientem, satysfakcja i dyssatysfakcja klienta.
Tematy prac dla kierunku zarządzanie, studia pierwszego stopnia:
- Zarządzanie jakością, systemy zarządzania jakością, metody zarządzania jakością.
- Obsługa klienta, relacje organizacji z klientami.
- Satysfakcja i dyssatysfakcja klienta. Satysfakcja z pracy.
- Zarządzanie ryzykiem, metody i narzędzia zarządzania ryzykiem.
- Społeczne aspekty zarządzania w kontekście zarządzania jakością i doskonalenia organizacji (przywództwo, praca zespołowa, zaangażowanie i motywacja, kreatywność i innowacyjność, rozwój osobisty, samodoskonalenie, zachowania proaktywne i postawa projakościowa).
Tematy prac dla kierunku zarządzanie, studia drugiego stopnia:
- Zarządzanie jakością, systemy zarzadzania jakością, metody zarzadzania jakością, zintegrowane systemy zarządzania.
- Zarządzanie procesami w organizacjach, doskonalenie procesów, doskonalenie funkcjonowania organizacji, doskonałość organizacji.
- Zarządzanie ryzykiem, metody i narzędzia zarządzania ryzykiem.
- Nowoczesne relacje organizacji z klientami: doświadczenie klienta (consumer experience), zarządzanie doświadczeniem, zaangażowanie klienta (consumer engagement), orędownictwo klienta (consumer advocacy), upodmiotowienie klienta (consumer empowerment), prosumpcja, kokreacja.
- Społeczne aspekty zarządzania w kontekście zarządzania jakością i doskonalenia organizacji (przywództwo, praca zespołowa, zaangażowanie i motywacja, kreatywność i innowacyjność, rozwój osobisty, samodoskonalenie, zachowania proaktywne i postawa projakościowa).
dr inż. Leszek Bylinko
lbylinko@ubb.edu.pl
Obszary zainteresowań naukowych: logistyka i zarządzanie łańcuchem dostaw, systemy transportu zbiorowego, zarządzanie mobilnością miejską, zarządzanie popytem na transport, zastosowania technologii informacyjnych i sztucznej inteligencji w zarządzaniu logistyką i jakością
Tematy prac dla kierunku zarządzanie, studia pierwszego stopnia:
- Organizacja i optymalizacja procesów logistycznych w przedsiębiorstwie.
- Rola systemów transportu zbiorowego w zrównoważonym rozwoju miast.
- Planowanie mobilności miejskiej - przykłady dobrych praktyk.
- Analiza popytu na usługi transportowe na wybranym obszarze.
- Praktyczne wykorzystanie narzędzi cyfrowych w zarządzaniu łańcuchem dostaw.
Tematy prac dla kierunku zarządzanie, studia drugiego stopnia:
- Zarządzanie popytem na transport w kontekście zmieniających się zachowań mobilnych użytkowników.
- Wdrażanie strategii zrównoważonej mobilności w obszarach zurbanizowanych (miastach).
- Integracja technologii informacyjnych z logistyką miejską - analiza rozwiązań smart mobility.
- Wykorzystanie danych i analiz predykcyjnych w podejmowaniu decyzji logistycznych.
- Zarządzanie łańcuchem dostaw w sytuacjach kryzysowych - strategie elastyczności i odporności.
dr Piotr Dziwiński
pdziwinski@ubb.edu.pl
Tematy prac dla kierunku zarządzanie, studia pierwszego stopnia:
- Prawne aspekty zarządzania przedsiębiorstwem (wpływ formy prawnej na sposób zarządzania przedsiębiorstwem / ryzyko prawne /odpowiedzialność menedżerską).
- Zarządzanie społecznie odpowiedzialne w biznesie jako element strategii zarządzania organizacją (integracja działań CSR z celami strategicznymi przedsiębiorstwa; CSR wobec interesariuszy; ekologiczny wymiar CSR).
- Zarządzanie kapitałem intelektualnym (zarządzanie wiedzą jako element kapitału intelektualnego przedsiębiorstwa, AI a zarządzanie kapitałem intelektualnym).
Tematy prac dla kierunku zarządzanie, studia drugiego stopnia:
- Zarządzanie społecznie odpowiedzialne (społeczna odpowiedzialność w modelach biznesowych zorientowanych na zysk i na cel społeczny (for-profit vs. social enterprise); raportowanie ESG – analiza zgodności działań społecznych i środowiskowych; zarządzanie społecznie odpowiedzialne w sektorze publicznym i NGO.
- Własność intelektualna i jej rola w budowaniu kapitału intelektualnego przedsiębiorstwa (własność intelektualna a zarządzanie wiedzą w przedsiębiorstwie – relacja między ochroną a innowacją; know-how jako nieformalna własność intelektualna – zarządzanie wiedzą cichą; wpływ prawa autorskiego na rozwój kapitału intelektualnego w organizacjach kreatywnych w aspekcie AI).
dr inż. Paulina Gajewska
pgajewska@ubb.edu.pl
Obszary zainteresowań naukowych: zarządzanie czasem i równowagą praca–życie, motywacja i rozwój kompetencji miękkich, jakość usług i obsługi klienta (także w środowisku cyfrowym), komunikacja w organizacji, zachowania konsumenckie, marketing internetowy, psychologia pozytywna w zarządzaniu, e-commerce.
Tematy prac dla kierunku zarządzanie, studia pierwszego stopnia:
- Doświadczenie klienta jako element jakości usług – analiza narzędzi i oczekiwań w środowisku online i offline.
- Jakość usług i obsługi klienta w organizacjach usługowych, także cyfrowych.
- Zarządzanie czasem jako element efektywności zawodowej i dobrostanu pracownika (Zarządzanie czasem i równowaga praca–życie w różnych grupach zawodowych).
- Motywacja pracowników w organizacjach – ujęcie współczesnych wyzwań i pokoleń
(Motywacja i dobrostan psychiczny pracowników w warunkach pracy zdalnej i hybrydowej).
- Wpływ reklamy na zachowania i decyzje zakupowe konsumentów.
Tematy prac dla kierunku zarządzanie, studia drugiego stopnia:
- Work-Life Balance, Work-Family Balance, Work-Student Balance jako strategie zarządzania równowagą i zaangażowaniem (Strategie Work-Life Balance jako element kultury organizacyjnej i motywacji pracowników)
- Rozwój kompetencji miękkich jako element skutecznego zarządzania i pracy zespołowej.
- Wpływ influencer marketingu na postrzeganie marek i komunikację z klientem (Wpływ social mediów na zachowania konsumentów).
- Nowoczesna komunikacja wewnętrzna i zewnętrzna w organizacji – wyzwania i dobre praktyki.
- E-commerce - zarządzanie doświadczeniem klienta w e-commerce – lojalność, zaufanie, opinie online (Content marketing i social selling jako narzędzia strategii sprzedażowej w Internecie).
dr hab. Marcin Jakubiec, prof. UBB
mjakubiec@ubb.edu.pl
Obszary zainteresowań naukowych: szeroko pojęte zarządzanie jakością, w tym: koncepcje, metody i narzędzia zarządzania i doskonalenia jakości, doskonalenia procesów, produktów i usług, systemy zarządzania jakością, wykorzystanie koncepcji Lean Management i jej instrumentów w zarządzaniu przedsiębiorstwami i organizacjami (w tym uczelniami).
Tematy prac dla kierunku zarządzanie, studia pierwszego stopnia:
- Zarządzanie jakością (zapewnienie jakości) w przedsiębiorstwie (organizacji).
- Zarządzanie jakością usług.
- Jakość obsługi klienta.
- Podejście procesowe w zarządzaniu jakością.
- Wybrane metody i narzędzia doskonalenia.
Tematy prac dla kierunku zarządzanie, studia drugiego stopnia:
- Wdrażanie, funkcjonowanie i doskonalenie SZJ wg ISO 9001.
- Integracja systemów zarządzania.
- Wybrane koncepcje doskonalenia (TQM i inne).
- Koncepcja Lean Management i jej instrumenty w doskonaleniu procesów, produktów i usług.
- Kaizen jako koncepcja ciągłego doskonalenia.
dr inż. Dariusz Owsiak
dowsiak@ubb.edu.pl
Obszary zainteresowań naukowych: e-biznes, logistyka, zarządzanie łańcuchem dostaw, jakość usług i obsługi klienta, zarządzanie zapasami, zarządzanie i organizacja procesów logistycznych w przedsiębiorstwach.
Tematy prac dla kierunku zarządzanie, studia pierwszego i drugiego stopnia:
- Poprawa jakości wyrobów z wykorzystaniem wybranych metod zarządzania jakością.
- Opracowanie i wdrożenie programu pomysłów pracowniczych jako elementu doskonalenia organizacji.
- Zastosowanie wybranych narzędzi zarządzania jakością w celu doskonalenia procesów w przedsiębiorstwie.
- Optymalizacja procesów logistycznych w przedsiębiorstwie X.
- Funkcjonowanie magazynu w przedsiębiorstwie produkcyjnym – analiza i propozycje usprawnień.
- Zarządzanie produkcją z wykorzystaniem koncepcji Lean Manufacturing w przedsiębiorstwie przemysłowym.
- Ocena procesu logistyki produkcji w wybranym przedsiębiorstwie branży spożywczej.
- Wykorzystanie narzędzi Lean Management w optymalizacji procesów produkcyjnych.
- Analiza i ocena funkcjonowania procesu logistycznego w przedsiębiorstwie X.
- Rola logistyki w operacjach militarnych – analiza funkcji i wyzwań logistycznych w środowisku działań zbrojnych.
mgr inż. Barbara Słowiak
bslowiak@ubb.edu.pl
Obszary zainteresowań naukowych: zarzadzanie procesami, zarządzanie jakością, projektowanie i ocena systemów zarządzania, metody i narzędzia zarządzania, kultura organizacyjna.
Tematy prac dla kierunku zarządzanie, studia pierwszego stopnia:
- Zarządzanie i doskonalenie procesów w organizacjach,
- Zarządzanie jakością, systemy zarządzania jakością, metody zarządzania jakością,
- Przywództwo, współpraca zespołowa i kultura organizacyjna jako filary skutecznego zarządzania przedsiębiorstwem,
- Zarządzanie kompetencjami. Modele kompetencji (menedżerów, pracowników różnych branż),
- Adaptacja przedsiębiorstwa do zmiennych warunków otoczenia.
dr inż. Jolanta Wyród-Wróbel
jwyrod@ubb.edu.pl
Obszary zainteresowań naukowych: jakość usług, obsługa klienta, zarządzanie relacjami z klientem, marketing relacji, zachowania konsumenckie, satysfakcja i dyssatysfakcja klienta, doświadczenia klienta.
Tematy prac dla kierunku zarządzanie, studia pierwszego stopnia:
- Jakość usług (np.: zastosowanie modeli oceny jakości usług np. SERVQUAL, wykorzystanie różnych metod i wskaźników do pomiaru jakości usług, obsługi klienta i satysfakcji np. analiza IPA, wskaźnik NPS, CES itp., badania jakości usług w organizacjach publicznych i prywatnych, różnych sektorach rynku).
- Jakość usług i obsługi klienta (np.: analiza wpływu obsługi klienta na postrzeganą jakość usług, zarządzanie jakością obsługi w punktach sprzedaży detalicznej, szkolenia pracowników jako element poprawy jakości obsługi, zastosowanie innowacyjnych technologii w obsłudze klienta).
- Satysfakcja i dyssatysfakcja klienta (np.: czynniki wpływające na satysfakcję klienta, konsekwencje dyssatysfakcji (reklamacje, negatywny WOM, utrata klienta), pomiar i analiza poziomu satysfakcji klientów np. supermarketów, sklepów odzieżowych itp., rola satysfakcji w budowaniu lojalności konsumenckiej).
- Motywacja pracowników (np.: różnice w systemach motywacji w zależności od formy zatrudnienia, wpływ motywacji na jakość pracy, obsługę klienta itp., systemy motywacyjne i ich skuteczność (np. premie, benefity, awanse), motywacja a rotacja pracowników).
- Zachowania konsumentów (np.: wpływ emocji na decyzje zakupowe, rola opinii internetowych i rekomendacji na podejmowanie decyzji zakupowych, wpływ mediów społecznościowych na konsumpcję, różnice pokoleniowe w zachowaniach konsumenckich).
Tematy prac dla kierunku zarządzanie, studia drugiego stopnia:
- Doświadczenie klienta (np.: doświadczenie klienta jako kluczowy determinant jakości usług, rola customer experience w budowaniu przewagi konkurencyjnej, wpływ digitalizacji na doświadczenie klienta).
- Prosumpcja (np.: prosumpcja jako strategia zaangażowania klienta na przykładzie marek modowych, wpływ prosumpcji na innowacyjność produktów w wybranej branży (np. technologicznej), rola prosumentów w kreowaniu marki (analiza wybranych kampanii społecznościowych).
- Budowanie zespołów (np.: budowanie zespołu w różnych organizacjach np. non-profit, publicznych itp., wpływ różnorodności zespołu na jego efektywność, rola sztucznej inteligencji i narzędzi cyfrowych w zarządzaniu zespołem, konflikty w zespołach, wykorzystanie platform cyfrowych (np. Slack, MS Teams, Zoom) w zarządzaniu zespołami.
- Zarządzanie relacjami z klientem (np.: wykorzystanie systemów CRM w budowaniu zaufania klientów, personalizacja komunikacji a efektywność zarządzania relacjami z klientem w kontekście influencer marketingu, zarządzanie relacjami z klientem a kształtowanie doświadczeń zakupowych)
- Lojalność klienta (np.: programy lojalnościowe jako narzędzie budowania trwałych relacji z klientem (różne branże, sektory rynku), lojalność klienta a wartość marki, wpływ satysfakcji na lojalność klienta i zaufanie do marki).